Referat af generalforsamling Onsdag d. 27. maj 2026

Referat kan også hentes her
Link til Artelia rapport kan hentes her
Presentation fra generalforsamling kan hentes her

Henrik byder velkommen og konstatere at generalforsamlingen er korrekt indkaldt.
Og at der er mødt 55 stemmeberettigede andelshavere. Ingen fuldmagte.
Der er ingen indvendinger.

  1. Valg af dirigent samt efterfølgende af referent og stemmetæller eller stemmeudvalg.
    Henrik valgt som diregent

Thomas valgt som referant.
Stemmertæller (hvis nødvendigt) Pia og Camilla vælges.

  1. Bestyrelsens beretning for det forløbne regnskabsår.
    Tore fremlægger, hvad tiden er brugt på det senest års tid vedr. fase1 og de beregninger, som der har været. Første udkast fra Artelia kommer i Feb, vi sender retur med vores kommentarer og i April kommer det endelige udkast, som vi henviser til i fase 1 rapporten, som bla. kan findes på vores hjemmeside.

Spg. Når rapporten er gennemgået, kommer bestyrelsen med sine kommentarer.
Svar. Ja.

  1. Den reviderede årsrapport fremlægges til godkendelse.

Tore gennemgår årsrapport, hvor de primære udgifter er til konsulentydelser.
Tore forklarer den negative egenkapital, som er grundet at vi ikke har nogle indtægter da vi ikke er i drift.

Spg. Der var sidste år tale om, at der skulle indbetales noget mere – er det sat i bero.
Svar. Ja, det er det pt.

Henrik spørger om årsregnskabet kan godkendes – det godkendes af forsamlingen.

  1. Budget opgjort efter varmeforsyningslovens prisbestemmelser for indeværende driftsår fremlægges til orientering.
    Dette punkt udgår da selskabet endnu ikke er i varmedrift og der derfor ikke foreligger driftsbudget jf. Varmeforsyningsloven.

Punkt udgår da vi ikke er i drift.

  1. Fremlæggelse af investeringsplan for kommende år til orientering. Dette punkt udgår da selskabet endnu ikke er i varmedrift.

Punkt udgår da vi ikke er i drift.

  1. Forslag fra bestyrelsen
    a. Indslag fra Artelia vedrørende konklusion for Fase I rapport. Læs rapporten på vores hjemmeside.

Jacob fra Artelia gennemgår beregningerne der er lavet ud fra det projekt forsalg der er godkendt af kommunen. Hovedkonklusion er at projektet kan gennemføres til en fornuftig pris jf. egen varmepumpe. Der tager forbehold for, at det kræver stor tilslutning i Vemmedrup og evt. omkostninger for uforudset udgifter i anlægsarbejde.

Fortæller om fordelen ved akkumuleringstank og om den luft til vand løsning, som udbygges løbende, som sammen med akkumuleringstank gør, at det er rigeligt til at dække vemmedrups varme behov.

Fortæller om der kan sælges ydelser til elnettet, som så kan være en indkomst.

Anlægsopgaven starter oppe fra skolen og udbygges derfra.

Der skal indhentes tilbud fra relevante entreprenører.

Der er taget udgangspunkt i det niveau som der pt. er fra gartner vejens varmecentral og der er generelt regnet konservativt.
Anlægspriser er også sat højt for at sikre sig prisstigning på entreprenør udgifter.
Det tyder på at markedet for entreprenører priser er i let faldende.  
Fjernvarme tager udgangspunkt i tarif og abonnement og at indtægter og udgifter gerne skulle være neutrale.

Kan på sigt udvikle en beregner, så man kan se sin egen pris. Hvis det ønskes.

Fortæller om fordele ved fjernvarme kontra egen varmepumpe med service.

Artelia mener at projektet er realistisk, en fordel og attraktivt for den enkelte husstand.

b. Hvad kan vi forvente af eventuel Fase II rapport.
Jacob fortæller kort om fase 2 og om udbudsstrategi. De foreslår at det deles op til forskellige entreprenører. Og at der skal indhentes flere tilbud på de forskellige fagområder. Det skal gennemføres som EU udbud grundet projektets størrelse.

Når de priser er kommet ind, så laves der en genberegning og laves en konklusion om projektet stadigvæk holder.

Spg. Kommer der krav til kvaliteten af rør og varmepumper.
Svar. Ja, det er helt klart en del af udbuddet.

Spg. Der er vel forskel på etableringsomkostninger. Er de 5000 ikke billigt.
Svar. Jo, det dækker ikke, da disse omkostninger er væsentlig højere.

Spg. Hvad med kommunelånet er det regnet med.
Svar. Ja, det er med i beregningen.

Spg. Hvor mange er tilsluttet med de priser der gennemgås nu.
Svar. Prisen er regnet ud for lige over 400 tilmeldte. Pt. er vi på 356

Spg. Der står i rapporten at det er 25.000 kr. ved etablering.
Svar. Der er flere scenarier.

Spg. Vi fik sidste år af vide, at prisen var inkl. 10 meter nedgravning ved etablering. Hvad med dem der har længere.
Svar. Det er for fjernvarme unit og 10 meter. Så der kan komme ekstra regning.

Spg. Ved man hvad prisen er for de ekstra meter.
Svar. Op til 2.200 kr. +/- pr. ekstra meter.

Spg. Kan man gøre det kollektivt dvs. alle betaler for dem der måtte have ekstra meter.
Svar. Beregningen er lavet ud fra de huse der er. Og det laves individuelt pr. bolig.

Spg. Gasgenerator, er den taget med ind i løsningen.
Svar. Det er et spg. om ejerforhold og om der kan laves en aftale, men det er en mulighed, men det er ikke regnet med.

Spg. Jeg har gas for ca. 8.000 kr. den hurtige udregning er jeg skal på for 15.000, det er væsentlig mere.
Svar. Ikke regnet mod nuværende gaspriser, som muligvis bliver udfaset – så det er beregnet ud fra individuel varmepumpe der skal etableres.

Spg. Den gas generator hos gartnerierne er der spurgt om den kan købes.
Svar. Den kan ikke købes. Og det var meningen men der mangler miljø godkendelsen, så det bliver for dyrt.

Spg. De 10 meter, hvad med rækkehuse.
Svar. Det regnes umiddelbart fra matrikelskel. Der skal tages højde for alt fra kloakering ol.

Spg. Har man undersøgt alle muligheder med Bjæverskov fjernvarme og gartnerens varmecentral.
Svar. Der er afsøgt og det er ikke muligt, da det bliver for dyrt.

Spg. Hvad med prisen på de rækkehuse, hvor der skal fjernes badefliser.
Svar. Der er vi ikke nået til endnu, så den løsning kendes ikke.

Spg. Hvornår kommer der svar fra kommunen om institutioner er med
Svar. De har Kommunen sagt at de skal

Spg. Har der været dialog med Bjæverskov efterfølgende.
Svar. Nej. Da sidste svar var, at det blev væsentlig dyrere for Vemmedrup borgere.

Spg. hvordan står man, hvis man er den eneste på vejen der skal på.
Svar. Der skal ledninger i alle gader helt ned til sidste hus. Er der veje, hvor ingen huse er tilsluttet, så kommer der ikke nogen ledning. Er du det eneste hus, så er der ingen garanti.

Spg. Har Køge kommen krav til antal husstande.
Svar. Projektet er godkendt ud fra 450, pt. er der 356 betalte. 

Spg. Var prisen 19.000 eller 25.000. Min gaspris er meget lavere.
Svar. Projektet er ikke udregnet fra nuværende gaspriser men mod en individuel varmepumpe.

Spg. Vil elforbruget ikke stige.
Svar. Som udgangspunkt ikke mere end, hvis det var en individuel varmepumpeløsning.

Spg. Gartneriernes varmecentral, hvis den lukker, hvad sker der så med vores projekt og økonomien.
Svar. Som udgangspunkt ikke meget, men det vides ikke med sikkerhed.

Spg. Vil gas ikke blive lukket i 2035.
Svar. Vi har ikke hørt politikere vedtage det. Men det var det de sagde, men så vidt vi ved er det ikke vedtaget.

Spg. Kan Vemmedrup få nok strøm med elbiler osv. der skal tilsluttes.
Svar. Det kan vi ikke svare på, men umiddelbart lægger vi godt ift. transformatorstationer, men vi kan ikke svare, men det er noget vi vil undersøger, hvis vi går videre.

Spg. Billige elpriser, holder i fremtiden.
Svar. Det vides ikke, men med sol og vind vil der være tidspunkter med billigt el. og det kan vi udnytte med en akkumuleringstank.

Spg. Har hørt at vi ikke kan bruges gartnervejen akkumuleringstank.
Svar. Det ender nok med der skal laves en ny, da vi nok ikke kan bruge den der er trods den, er stor nok.

Spg. Var der tale om jordvarme og solvarme i dette projekt.
Svar. Der blev præsenteret nogle alternativer, som i første omgang ikke umiddelbart gav mening, så det er ikke indregnet, men andre løsninger kan i princippet tilføjes i fremtiden.

Spg. Er Ejby gået videre med noget andet.
Svar. Vides ikke, men vi har hørt, at de går med individuelle løsninger inkl. gas, som der er nogen der forsætter med. Men vi ved det ikke.

Jacob siger tak for ordet.

C. Afstemning om Fase II rapport skal iværksættes.

Bestyrelsen holdning er, at projektet skal forsætte, da det pt. er billigere end en individuel varmepumpe løsning.

Spg. Skal der ikke hentes noget kapital nu der er negativ egenkapital.
Svar. Vi har 3,5 mill til rådgiver arbejde fra kommune kredit. Så nej ikke nu og her

Spg. Hvis vi fortsætter, hvornår er det så færdigt.
Svar. Bedste bud, er at fase2 vil gå hurtigere. Men da det skal i EU udbud, så vil det tage tid. Men et bud er at de første kan være på i efteråret ultimo 2027 og det hele er kan være færdigt i 2028

Spg. kommer der en afstemning når vi har fået prisen og inden vi går videre.
Svar. Ja, vi går ikke videre uden det har været forbi generalforsamling.

Spg. Hænger vi på regningen på de 3,5 mill.
Svar. Ikke direkte. Dækkes af Køge Kommune og derigennem indirekte af kommunes borgere

Spg. Hvornår ved vi, hvad det koster at etablere mere end de 10 meter.
Svar. Vi kender ikke de endelige priser ud over det der pt. er fremlagt i rapporten som er inkl. de 10 meter.

Spg. Hvad med prisen for etableringen i rækkehusene.
Svar.  Vi har ikke det endelige svar.

Spg. Er vi beslutningsdygtige.
Svar. Ja, det er vi.

Spg. Indkalder i til nyt møde når vi kender omkostningerne
Svar. Ja og det er der vi tager den endelige beslutning. Men jo flere der kommer med/på, jo billigere.

Spg. Hvor mange husstande er der totalt i Vemmedrup
Svar. +600

Spg. Hvad stemmer vi ja/nej til.
Svar. Om vi skal gå videre med fase 2 og få indhentet priser på projektet.

Afstemning. 1 stemmer imod, resten stemmer for. Det er vedtaget at vi går videre med fase2.

  1. Indkomne forslag fra andelshavere/lejere.

Ingen indkommende forslag.

  1. Valg af bestyrelsesmedlemmer.

Der skal vælges 2 bestyrelsesmedlemmer. På valg fra den nuværende bestyrelse er
Henrik Hansen (er villig til genvalg) – Henrik bliver valgt.

Jimmy Errendal Schach (genopstiller ikke).
Ingen byder sig til som nyt bestyrelsesmedlem, så Thomas indtræder i bestyrelsen, som 1st. suppleant.
Derudover er politiker Ulrik Sejersdal (V) indtrådt, som folkevalgt bestyrelsesmedlem.

  1. Valg af suppleanter til bestyrelsen.

Der skal vælges 2 suppleanter.
På valg fra den nuværende bestyrelse er
1. suppleant Thomas Seierø (modtager genvalg), er gået i bestyrelsen.  
2. suppleant Tonny Graabeck-Wintcentsen (modtager ikke genvalg).
Ingen stiller op som suppleanter.

Derudover ser vi gerne, at folk med kompetencer til kommende udbudsproces, melder sig til arbejdsgruppe.  Det er afgørende, at vi har så mange forskelligartede kompetencer, således vi er bedst muligt klædt på i en kompliceret proces.
Ingen stiller op til arbejdsgruppen

Vi slår det op på facebook og på hjemmesiden, så hvis nogen vil være med, som suppleant eller i arbejdsgruppen, så skriv på info@vemmedrupfjernvarme.dk alle kræfter, uanset kompetencer kan bruges. Friske øjne, nye spørgsmål, alt er relevant.

  1. Valg af revisor.
    Bestyrelsen indstiller at statsautoriseret revisor “PETER DAMSTED RASMUSSEN” fra revisionsselskabet BDO vælges som selskabets revisor. De blev valgt.
  2. Eventuelt.
    Intet under evt.
    Generalforsamling afsluttes og der takkes for fremmøde – der klappes.
Scroll to Top